EL NEN I LA NENA DISLÈCTICS

El nostre fill o la nostra alumna pot ser una criatura alegre, brillant, intel.ligent i no tenir aparentment cap dificultat en els primers nivells escolars. Però, per sorpresa de pares i mestres, aquesta criatura, en iniciar l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura, comença a semblar lenta i insegura. “No cal preocupar-se, és molt llesta, ja madurarà”, és el comentari més freqüent. Però ell o ella sap que no aprèn a llegir com els altres companys i companyes. I dia a dia s’ha d’enfrontar al seu fracàs, a la preocupació de la família, a l’atenció persistent del mestre i, no poques vegades, a ser la riota del tots quan el/la fan llegir davant de la classe.

Els nostres fills o alumnes s’han d’enfrontar amb un sistema educatiu que espera que aprenguin a llegir i a escriure dintre d’uns terminis establerts i amb suficient habilitat per afrontar els estudis posteriors. Quan no ho fan, ben aviat senten comentaris del tipus “si volgués, podria”, “és un gandul”, “no dóna per més”, o “està poc motivada”.

No trigarem gaire a tenir un nen o una nena ple d’ansietat, que es mostra nerviós i reservat. Pot convertir-se en una persona agressiva i bel.ligerant. Pot intentar compensar les seves mancances essent divertit i convertint-se en el pallasso de la classe per obtenir l’estima dels companys.

Ens cal reflexionar molt seriosament. Llegir i escriure no és una tasca fàcil per a ningú. És una capacitat que anem adquirint al llarg de tota la vida. Llegir és extreure el contingut d’un missatge que es presenta de forma escrita. Aquest acte és de gran complexitat perquè hi intervenen un gran nombre de competències, la més important de les quals és la capacitat d’identificar les paraules escrites. Si aquesta capacitat està alterada, és molt difícil extreure el significat d’un missatge escrit o transmetre per escrit una idea. Aquest és el problema de les persones dislèctiques.

Des de casa, des de l’escola, des de l’administració, hem de mantenir un criteri de comprensió i de respecte envers aquestes persones. Aquests nens i aquestes nenes tenen dret a un ensenyament adequat a les seves necessitats educatives

Noticies